Achmea moet binnen twee weken over de brug komen met nieuwe voorstellen voor de compensatie van klanten met een woekerpolis. Dat eisen de Consumentenbond en Stichting Woekerpolis. Gaat Achmea niet in op het ultimatum, dan sleept de belangenclub het bedrijf voor de rechter.

Achmea verkocht via merken als Avéro, Centraal Beheer, FBTO, Interpolis en Zilveren Kruis in totaal 800.000 zogeheten woekerpolissen, stellen de verenigingen. De schade zou volgens schattingen neerkomen op zo’n 4 miljard euro.

De al jaren slepende kwestie draait om beleggingsverzekeringen waarbij een groot deel van de inleg niet werd belegd, maar opging aan hoge kosten en premies. De opbrengst valt daardoor vaak vies tegen, temeer omdat de informatie over kosten onvolledig of onjuist was. Het gaat in veel gevallen om verzekeringen waarmee klanten hun pensioen hoopten aan te vullen of hun hypotheek wilden aflossen.

Achmea verwijst in een eerste reactie naar een eerdere compensatieregeling. De verzekeraar sloot acht jaar geleden al met andere consumentenorganisaties een overeenkomst over compensatie voor klanten met dergelijke woekerpolissen. De Consumentenbond en Vereniging Woekerpolis sloten zich daar niet bij aan, omdat de vergoeding in hun ogen ruim onvoldoende was. Achmea zegt hun nieuwe oproep te bestuderen en “binnen redelijke termijn” met een reactie te komen.

Hoeveel mensen zich bij een eventuele nieuwe claim tegen Achmea aansluiten, kon de Consumentenbond nog niet zeggen. De belangenvereniging benadrukt dat klanten die al eerder hebben geschikt mogelijk ook nog recht hebben op verdere compensatie.

LEES OOK Fiscale eindejaarstips 2018 – zó bespaar je op de valreep op je bedrijf, je elektrische leaseauto en een opknapbeurt voor je huis